stacja kontroli pojazdów łódź, stacja diagnostyczna łódź, warsztat samochodowy łódź, mechanik samochodowy łódź, naprawa pojazdów łódź, auto serwis łódź, przeglądy rejestracyjne łódź, akumulatory łódź, badania techniczne pojazdów łódź

Regulacja geometrii kół

Geometria kół, to jeden z najważniejszych czynników pozwalających na długoletnie, bezawaryjne użytkowanie pojazdu. Powinien o niej pamiętać każdy kierowca. Ma ona przede wszystkim wpływ na bezpieczne prowadzenie samochodu, eliminuje ściąganie na boki, poprawia zużycie elementów zawieszenia oraz opon i zmniejsza ilość spalanego paliwa.

Do regulacji geometrii wykorzystujemy urządzenie komputerowe marki Beissbarth. Po zakończeniu naprawy każdorazowo przekazujemy klientowi wydruk z urządzenia na potwierdzenie faktu dobrze wykonanej usługi.


Dlaczego geometria kół ulega zmianie? 


stacja kontroli pojazdów łódź, stacja diagnostyczna łódź, warsztat samochodowy łódź, mechanik samochodowy łódź, naprawa pojazdów łódź, auto serwis łódź, przeglądy rejestracyjne łódź, akumulatory łódź, badania techniczne pojazdów łódź

 

Zmienia się ona w trakcie użytkowania auta z powodu zużycia elementów zawieszenia, na skutek wjechania w większą dziurę, po kolizji i wypadku, jak również po ingerencji w układ zawieszenia i kierowniczy, polegającej na montażu nowych elementów lub zamontowaniu nowych opon.

 

Trzeba pamiętać o tym, że w przypadku poważnych uszkodzeń, odniesionych w czasie wypadku, przywrócenie właściwej geometrii może być niemożliwe. Dzieje się tak zazwyczaj wtedy, gdy doszło do poważnego skrzywienia podwozia, albo gdy samochód został uderzony w koło.

 

 


Co dzieje się w samochodzie, który ma niewłaściwie ustawioną geometrię kół? 


stacja kontroli pojazdów łódź, stacja diagnostyczna łódź, warsztat samochodowy łódź, mechanik samochodowy łódź, naprawa pojazdów łódź, auto serwis łódź, przeglądy rejestracyjne łódź, akumulatory łódź, badania techniczne pojazdów łódź

 

  • Auto nie zachowuje odpowiedniego toru podczas jazdy na wprost i ściąga w jedną ze stron, wymagając częstych korekt kierownicą.

(ściąganie w jedną ze stron może być też efektem skrzywienia drążka kierowniczego, uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego albo zablokowania się tłoczka w jednym z zacisków hamulca)

  • Dochodzi do przyspieszonego i nierównomiernego zużycia bieżnika opon (tzw. przycinanie). Powoduje to znaczne skrócenie czasu eksploatacji opon – nawet o połowę.
  • Przyspieszone zużycie elementów zawieszenia
  • Przyspieszone zużycie elementów układu kierowniczego
  • Zwiększone spalanie, na skutek dodatkowych oporów w czasie jazdy.
  • Niski komfort prowadzenia, wymagający od kierowcy ciągłych korekt toru, co męczy i zmniejsza bezpieczeństwo jazdy. 

Kiedy trzeba ustawić geometrię kół w samochodzie?


stacja kontroli pojazdów łódź, stacja diagnostyczna łódź, warsztat samochodowy łódź, mechanik samochodowy łódź, naprawa pojazdów łódź, auto serwis łódź, przeglądy rejestracyjne łódź, akumulatory łódź, badania techniczne pojazdów łódź

Specjaliści zalecają, aby w każdym aucie dokonywać kontroli geometrii kół raz na rok. Najlepiej korygować geometrię kół po zimie. To właśnie w czasie tej pory roku samochód jest najczęściej narażony na wjazd w dziurę w nawierzchni, ukrytą pod warstwą lodu albo śniegu.

 

Poza tym zaleca się dokonanie kontroli i regulacji geometrii kół w następujących przypadkach:

  • Po zamontowaniu nowego kompletu ogumienia
  • Po sezonowej wymianie opon
  • Po każdej naprawie zawieszenia (np. wymianie wahaczy, kolumn resorujących, belki skrętnej itd.)
  • Po każdej naprawie układu kierowniczego (od wymiany końcówek drążków kierowniczych aż po wymianę przekładni kierowniczej)
  • Po naprawie samochodu po kolizji lub wypadku
  • Po wjechaniu w większą dziurę
  • Po zauważeniu, że auto ściąga a komfort prowadzenia znacznie się obniżył
  • Po zaobserwowaniu, że dochodzi do nierównomiernego zużycia bieżnika (przycinania).

Jakie parametry ustawia się w czasie kontroli geometrii kół? 


stacja kontroli pojazdów łódź, stacja diagnostyczna łódź, warsztat samochodowy łódź, mechanik samochodowy łódź, naprawa pojazdów łódź, auto serwis łódź, przeglądy rejestracyjne łódź, akumulatory łódź, badania techniczne pojazdów łódź

Podstawowy parametr, który się sprawdza i reguluje, to zbieżność kół. To wzajemne ustawienie kół przednich i tylnych względem siebie. Pomiarów dokonuje się z dokładnością do pół milimetra, a ustawień w przedziale od minus trzech do plus siedmiu milimetrów. W typowych samochodach osobowych z przednim napędem ustawienie zbieżności polega na obracaniu przeciwnakrętką, zamontowaną na drążku kierowniczym. Ma to na celu właściwe ustawienie drążka poprzecznego. Cała operacja przeprowadzana jest po obydwu stronach pojazdu.

Geometria kół obejmuje też sprawdzenie i ewentualną korektę ustawień innych parametrów. Wszystko zależne jest od typu samochodu, od tego, która oś jest napędzana, jak również od wymagań producenta samochodu, który ustala, jakie ustawienia są możliwe do kontroli i korekty w danym aucie.


Co jeszcze można regulować w ramach ustawienia geometrii kół? 


stacja kontroli pojazdów łódź, stacja diagnostyczna łódź, warsztat samochodowy łódź, mechanik samochodowy łódź, naprawa pojazdów łódź, auto serwis łódź, przeglądy rejestracyjne łódź, akumulatory łódź, badania techniczne pojazdów łódź

  • Kąt wyprzedzenia
  • Kąt pochylenia koła
  • Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła
  • Kąt pochylenia tylnego koła
  • Kąt zbieżności tyłu
  • Kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego
  • Wysokość pojazdu z tyłu i przodu
  • Przesunięcie koła (np. w autach sportowych)
  • Ustawienia przegubu kulowego dolnego i górnego (np. w pickupach)

Do każdego z tych ustawień producent samochodu podaje precyzyjne dane fabryczne – w stopniach albo w milimetrach.

Samochód z odpowiednio ustawioną geometrią jest przyjemny w prowadzeniu – sam zachowuje tor jazdy, dzięki czemu prowadzi się go komfortowo i lekko. Nie trzeba kurczowo trzymać kierownicy ani co chwilę korygować nią ustawienia kół. Komplet opon będzie mógł wytrzymać pięć lat eksploatacji. Elementy zawieszenia i układu kierowniczego nie będą się przedwcześnie zużywać, co ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy i na koszty eksploatacji pojazdu.

Samochód z odpowiednio ustawioną geometrią jest przyjemny w prowadzeniu – sam zachowuje tor jazdy, dzięki czemu prowadzi się go komfortowo i lekko. Nie trzeba kurczowo trzymać kierownicy ani co chwilę korygować nią ustawienia kół. Komplet opon będzie mógł wytrzymać pięć lat eksploatacji. Elementy zawieszenia i układu kierowniczego nie będą się przedwcześnie zużywać, co ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy i na koszty eksploatacji pojazdu.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki Polityka prywatności.